My work life - Reisverslag uit Saint John's, Antigua van Rianne Zweers - WaarBenJij.nu My work life - Reisverslag uit Saint John's, Antigua van Rianne Zweers - WaarBenJij.nu

My work life

Blijf op de hoogte en volg Rianne

12 Oktober 2013 | Antigua, Saint John's

Hallo allemaal! Weer véél te lang niks van me laten horen dus deze keer twee verslagen om het goed te maken :-)

Eerst maar eens even waarvoor ik hier eigenlijk ben: mijn stage, en dus mijn werk!

Ondertussen ben ik alweer een poosje weg bij de Front Office. In het begin was het ook hier een nachtmerrie. Je kan in principe op twee afdelingen hier staan, aan de operator of aan de balie. Als je operator moet doen betekend dat, dat je aan de telefoon alle telefoontjes moet aannemen die binnenkomen (intern en extern) en ook moet doorverbinden. De eerste dag werd tegen mij gezegd dat ik niet zelf ging bellen, alleen ging luisteren. Maar volgens mij had mijn collega er die dag geen zin is dus liet mij gelijk de hele dag maar bellen. Omdat het bijna gelijk goed ging mocht ik de rest van de week ook achter de telefoon.....zo leerde ik dus helemaal niks van het echte Front Office werk.
Na een paar dagen heb ik dan ook maar gezegd dat ik daar niet langer trek in had en na meerdere keren aandringen en heb ik mijn tijd op deze afdeling toch aardig weten te verdelen over de telefoon en de balie.

Gelukkig maar want ik vindt de balie veel leuker. Na de eerste week mocht ik dan ook eindelijk mijn eerste gasten escorteren naar hun kamer. Hier gaat natuurlijk een heel proces aan vooraf:
Zodra ze uit de taxi stappen biedt je ze een koud doekje aan, begeleidt je ze naar hun plaats, geef je ze champagne, leg je wat uit over de formulieren die ze moeten invullen, je moet hun creditcard in het systeem zetten, en daarna (als housekeeping klaar is met de kamers, dat gaat nogal eens mis hier namelijk) mag je ze eindelijk naar hun kamer brengen.
Super leuk, beetje kletsen onderweg en altijd leuk om de reacties op de kamers te zien. Of alleen al de reactie als je zegt dat we hier 11 restaurants hebben is leuk om te zien. Helaas was het eerste koppel dat ik mocht begeleiden al meer dan 1,5 uur aan het wachten op hun kamer en ook nog eens vaste gasten die dat niet gewend waren, dus die waren niet erg gezellig meer ;-)

De eerste keer dat ik de champagne fles moest open maken ging dat natuurlijk weer helemaal verkeerd.... bijna wat raampjes uit het resort geschoten met een hoop kabaal. Was even vergeten dat bij champagne de kurk eraf schiet als je niet oplet :-) Maar gelukkig kon iedereen er wel om lachen, kon ook niet anders want ik lach al compleet in een deuk met mezelf.

Verder is het contact in het algemeen met de gasten gewoon erg leuk, ik was er een beetje huiverig voor in het begin, maar gasten vinden het echt leuk om een praatje met je te maken. Gasten komen soms zelfs speciaal naar je toe om afscheid van je te nemen als ze weer naar huis gaan.

Verder heb ik ook al bij de afdeling Weddings gewerkt, jeeeejj! Ik dacht dat dit super leuk zou zijn maar helaas is de hele wedding van de koppels al georganiseerd voordat ze op het resort arriveren. Het enige wat we doen is een laatste gesprek met de koppels om alles door te spreken, de muziek te kiezen en de taart smaak te kiezen (alle leftovers mogen we zelf opeten, jippie!), met de koppels naar het ministerie om te zorgen dat al het papier werk in orde is voordat ze gaan trouwen, de trouwlocatie klaar maken voor gebruik. En last but not least: bij de wedding aanwezig zijn, en hun cocktail party verzorgen. Geen zwaar werk dus, alleen maar erg leuk! Heb zelfs twee keer mijn handtekening moeten zetten als getuige.

Helaas heb ik maar 1 week bij Weddings kunnen werken omdat de Hotel Manager mij en Gerlinde heeft gevraagd voor een speciaal project. We moeten alle gastenkamers (337 in totaal) controleren om uit te zoeken of ze klaar zijn voor het hoogseizoen. We dachten dat dit in een paar dagen klaar zou zijn, want we wouden beide graag terug naar onze eigen afdelingen, maar we zijn hier nu al 2 week mee bezig.
Maar niet getreurd het is erg leuk, we hebben geen baas die ons op de vingers kijkt, kunnen zo’n beetje onze eigen tijden indelen, en krijgen alle kamers te zien (25 verschillende soorten gastenkamers). En het leukste is nog dat er ook echt wat gedaan wordt met ons werk. We zijn nu bezig met alle resultaten in het juiste systeem in te voeren, waardoor alle maintenance mannen weer aangestuurd kunnen worden.

Hierna moet ik naar de afdeling Entertainment, dit begint eigenlijk aankomende zondag al maar omdat we nog met het project bezig gaat wordt dat uitgesteld. Ben benieuwd, hoor van iedereen dat het heel erg leuk is maar je moet wel houden van volleybal spelen in het zand….in de brandende zon… Niets voor mij dus :-)
Maar poolvolleybal is dan wel weer iets voor mij, beetje in het zwembad spelen onder werktijd. Klinkt niet verkeerd toch? Hoop dat de rest van mijn werkzaamheden daar ook leuk gaan zijn…

Eerst maar eens dit project afronden, en daarnaast ook maar eens bezig met ons eigen project voor school! Gerlinde en ik moeten een ontruimingsplan schrijven, voor als er brand ontstaat, een orkaan uitbreekt, een hevige aardbeving, een vulkaanuitbarsting of als er een tsunami ontstaat. Het kan hier allemaal voorkomen blijkbaar. Het ontruimingsplan moeten we dan per gasten kamer uitwerken in een soort kaart die in elke gasten kamer komt te hangen.

Wish me luck!!

Nu op naar het volgende verslag!

• 12 Oktober 2013 - 05:25

G:

373 kamers! Zijn er toch 40 meer hihi

• 12 Oktober 2013 - 17:41

Eric Zweers:

Mooi dat je zoveel verschillende taken mag doen, geniet ervan.

• 14 Oktober 2013 - 11:49

Helma Zweers:

spannend meid zo'n ontruimingplan maken, misschien is het ook belangrijk om een defribillator in huis te hebben voor noodgevallen. Ben heel benieuwd. Bij een ontruimingplan hoort ook een goede plattegrond, waarop alle vernieuwingen staan. Succes.